Volvo FH16 a avut întotdeauna fani si printre transportatorii din România, dar caracterul sãu exclusivist a fãcut ca numãrul de unitãti vândute într-un an sã se numere pe degete. În prima jumãtate a lui 2015 însã producãtorul suedez a primit comenzi de peste 10 unitãti, iar cinci dintre ele într-o configuratie exceptional de puternicã, pentru transport agabaritic, dar si cu numeroase elemente speciale de design sau destinate cresterii confortului soferului – au fost cumpãrate de Rontransmar. Cu alte cuvinte, 2015 a fost un an deosebit pentru Volvo FH16 nu doar pentru cã au fost livrate la noi mai multe unitãti decât de obicei, ci si pentru cã este vorba de configuratii foarte specializate – în trecut se vindeau modele exclusiviste ca echipare, dar destinate în general transportului de mãrfuri generale.
Rontransmar a făcut achiziția în trepte – a comandat întâi o unitate si după circa două luni de exploatare a ales să meargă tot pe mâna Volvo si să mai cumpere patru, configurații aproape similare după ce a testat la diverse târguri de profil mai multe modele pentru transport agabaritic. „Suntem de 10 ani pe piața, iar când cumpărăm camioane te la care ne așteptam să tină măcar cinci ani nu ne permitem să facem greșeli: trebuie să le configurăm exact pentru cerințele de transport pe care le avem și să semene cu cele din vest, pentru că acolo lucrăm si acolo sunt transportatori cu experiența mai mare, de la care putem învață. Cred că la ora actuală noul Volvo FH16 cu motor de 750 CP este cel mai bun de pe piața pentru transport de până la 150 t greutate totală – nici în SUA nu se produc motoare atât de puternice si având frână de motor plus retarder cu putere totală de 1.251 CP, ceea ce pentru transport agabaritic este la fel de important ca puterea motorului“, îsi argumentează decizia Vlad Lechinţan, directorul general al companiei, care mai conduce si el noul model, dar nu vin mod curent. șoferii companiei bistrițene sunt si ei de acord cu faptul că este cel mai bun dintre camioanele produse în prezent, iar decizia de a mai comanda alte patru unităţi s-a bazat şi pe colaborarea bună cu serviceurile Volvo.De altfel, Rontransmar mai avea în flotă alte şase camioane Volvo FH16 şi FH12, în configuraţii 8×4, 6×4 şi 6×2,din totalul de 35 de unităţi, din care unele, cu mai mult de 800.000 km la bord, vor fi în curând înlocuite, deoarece, aşa cum arată Vlad Lechinţan, „la transport agabaritic uzura se simte mult mai puternic decât la mărfuri şi după o anumită durată de folosire nu mai poţi fi sigur de ele“. În plus, deoarece vehiculele circulă circa 95% din distanţe în ţări vest-europene – se încarcă în Germania, Belgia, Olanda, Franţa, Suedia, Norvegia ş.a. şi se descarcă în Austria, Ungaria, Polonia, România, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Turcia – achiziţia de Euro 6 se impunea, iar Volvo FH16 este primul camion din flota firmei care respectă această normă de poluare. „Am aşteptat un timp după lansarea Euro 6 să văd cum se comportă noile motoare“, explică Vlad Lechinţan.Primul Volvo FH16 a fost livrat оn iunie, la patru luni după comandă, şi de atunci a ajuns la circa 16.000 km, fiind implicat оn transportul de eoliene din Rostock (Germania) in Turcia. Dar el se pretează la oricetip de mărfuri grele şi poate fi cuplat la oricare dintre cele 50 de trailere pe care firma le are оn flotă, şi care au de la două la nouă axe.
Configurarea, o muncă
îndelungată de echipă
Pentru a ajunge la configuraţia finală s-a lucrat оn echipă, iar tratativele au durat circa un an. „Noi am avutanumite cerinţe, bazate pe experienţa de până atunci, dar şi reprezentantul Volvo (n.r.: Sorin Savoş, responsabil de vânzări în cadrul Volvo Trucks pentru judeţele Maramureş, Bistriţa Năsăud Cluj, Satu Mare şi Sălaj) a venit cu propuneri.“
Astfel a rezultat un 8×4 Pusher Tridem, cu două axe viratoare şi două tractoare, la care axa portantă este şi directoare. Axele sunt cele mai mari posibile, iar raportul lor este adaptat pentru o masă maximă de 150 t. înăţimea şeii de cuplare se poate ajusta, astfel încât camionul să poată fi cuplat la mai multe tipuri de trailere.
Motorul de 750 CP având cuplul maxim de 3.550 Nm, cel mai ma re de pe piaţă în prezent, are un cuplu suficient pentru a pune în mişcare o asemenea combinaţiele şi, pentru că la această greutate totală mare e foarte important şi cum se transmite mişcarea la fiecare roată, dar şi forţa de frînare, camionul are frînă de mo tor VEB+ (Volvo Engine Brake Plus) şi retarder cu o putere de frînare totală de circa 1251,2 CP.
Cutia de viteze cu 12 trepte IShift a fost dezvoltată de Volvo şi pentru transport agabaritic şi incluse de Program I Shift „Transport Agabaritic“ cu GPS (I See cu memorare centralizată a datelor) şi program Profesional Avansat, pentru drumuri grele neamenajate, deci softul I-See conferă performanţe ridicate în ceea ce priveşte reducerea consumului de carburant şi în astfel de aplicaţii.
Din dotare nu lipseşte pilotul automat cu I-Cruise şi funcţie Eco Roll, care permite ca maşina să intre în modul neutru cînd rulează din inerţie, dar poate şi să aleagă treapta de viteze potrivită pentru regimul de funcţionare.
Direcţia dinamică, având 2.000 de corecţii pe minut, face camionul foarte uşor de manevrat la viteze mici, reduce forţa de virare cu 85% faţă de sistemul clasic şi îmbunătăţeşte stabilitatea direcţiei la viteze mari, sporind confortul şoferului mai ales cînd încărcătura este foarte grea.
Pasiunea lui Vlad Lechinţan pentru cabinele vârf de gamă cu numeroase dotãri opţionale nu mai este de mult un secret, astfel cã şi noul camion are cabinã Globetrotter XL şi pachete com plete de condus.
Driver package plus include parasolare şi trapã acţionate electric, oglinzi retrovizoare cu încãlzire şi reglare electricã, volan reglabil suplimentar (pentru a putea fi adus aproape pe verticalã şi a fi comod pentru şofer), spaţii de depozitare numeroase şi uşor accesibile, climatizare automatã cu senzor de calitate a aerului ş.a. Interiorul este îmbrãcat în piele, iar tapiţeria este din pluş moale, negru cu gri. Camionul are geamuri auxiliare pe ambele pãrţi, iar în compartimentul de dormit – specific pentru FH16 – existã folie de protecţie pentru geamuri, astfel încât sã nu pãtrundã prea multã luminã, dar nici sã nu fie cuşeta prea întunecoasă necoasã. şoferii Rontransmar conduc mai mult noaptea şi se odihnesc ziua, drept pentru care şi aceastã dotare, şi geamurile laminate pentru uşi, care asigurã un interior silenþios, sunt binevenite.
Pachetul de dormit pentru douã persoane include şi el tot ce se poate: iluminare interioarã cu intensitate varia bilã, cu potenţiometru, care poate fi setatã şi pe modul semiîntuneric (oferind o luminã odihnitoare pentru când şoferul conduce) şi pentru când e în staţionare, scaune De Luxe, cu suspensie pneumaticã, ventilare şi încãlzire, pregãtire pentru televizor, pentru cuptorul cu microunde şi pentru filtrul de cafea, o mãsuţã lângã patul de jos, rabatabilã şi reglabilã pe înãlţime, doi suporţi pentru sticle, un panou de comandã pentru climatizare, trapã, lumini, uşi, ceas şi alarmã, sã poatã fi toate acţionate din pat. Iar sistemul audio avansat are opt boxe şi comandã de pe volan. Patul superior are 700x 1.900 mm şi este reglabil pe înãlţime, iar cel de jos, de 2.000×815/740/660, are posibilitate de rabatare a spãtarului la 55O şi protecţie pentru saltea. Cabina are suspensie integral pneumaticã şi include spoilere, pregã tire cu girofare, antene şi goarne, iar adaptarea la suprastructurã, cu şa heavy duty şi piedestale, a fost realizatã de un producãtor de suprastructuri din Germania, care a fãcut şi pregãtirea pentru rezervorul de motorinã – la maşinile geamurile laminate pentru uşi, care asigurã un interior silenţios, sunt binevenite.
Pachetul de dormit pentru douã persoane include şi el tot ce se poate:
iluminare interioarã cu intensitate variabilã, cu potenţiometru, care poate fi
setatã şi pe modul semiîntuneric (oferind o luminã odihnitoare pentru când şoferul conduce) şi pentru când e în staţionare, scaune De Luxe, cu suspensie pneumaticã, ventilare şi încãlzire, pregãtire pentru televizor, pentru cuptorul cu microunde şi pentru filtrul de cafea, o mãsuţã lângã patul de jos, rabatabilã şi reglabilã pe înãlţime, doi suporþi pentru sticle, un panou de comandã pentru climatizare, trapã, lumini, uşi, ceas şi alarmã, sã poatã fi toate acţionate din pat. Iar sistemul audio avansat are opt boxe şi comandã
de pe volan. Patul superior are 700x 1.900 mm şi este reglabil pe înãlţime, iar cel de jos, de 2.000×815/740/660, are posibilitate de rabatare a spãtarului la 55O şi protecţie pentru saltea.
Cabina are suspensie integral pneumaticã şi include spoilere, pregãtire cu girofare, antene şi goarne, iar adaptarea la suprastructurã, cu şa heavy duty şi piedestale, a fost realizatã de un producãtor de suprastructuri din Germania, care a fãcut şi pregãtirea pentru rezervorul de motorinã – la maşinile 8×4 se ştie cã nu prea mai e loc pentru acestea, dar, pe de altã parte, consumul este direct proporţional cu încãrcãtura, deci trebuie gãsitã o soluţie specialã de dotarea a camionului cu un rezervor cât mai mare în spatele cabinei.
Camionul a fost achiziţionat cu servicii Dynafleet Online „Combustibil
şi Mediu“ şi „Pozitionare“.
În conditiile în care clienţii care achiziţioneazã asemenea specificaţii tehnice sunt cunoscãtori şi foarte educaţi din punct de vedere tehnic, ştiind şi cât valoreazã un astfel de autocamion în cofiguraţie 8×4, Sorin Savoş crede cã modelul Rontransmar, cu toate aceste dotãri, nu este cu mai mult de 10% mai scump decât un FH16 standard cu motor de 750 CP şi aceeaşi configuraţie de axe, deoarece „pachetele Volvo au fost gândite astfel încât, când vrei sã ai multe opţionale, unele sunt oferite bonus. În plus, cine cumpãrã astfel de camioane, atât de bine dotate, ştiu cã dacã le configureazã foarte bine pot aduce progres firmei.“
Urmeazã alte patru unitãţi
Dupã circa douã luni de exploatare, Rontransmar a mai comandat patru camioane Volvo FH16, din care douã vor fi livrate pânã la finalul anului, iar douã, în primãvara lui 2016. Acestea sunt aproape similare cu primul model, dar, „pentru cã pe parcurs ne-am mai gândit la nişte lucruri de care avem nevoie, am adus anumite modificãri“. Astfel, dacã primul are ramã faţã, pentru a putea fi tractat şi folosit şi ca împingãtor, urmãtoarele au şasiul drept în spate ca sã se punã cupla articulatã de tractare în spate. În plus, primul are priza de putere pentru instalaţia hidraulicã pe cutia de viteze (priza de putere transmite mişcare doar dacã maşina e într-una din treptele de vitezã), dar la cele noi priza de putere
este pe motor, pentru a permite cuplajelor hidraulice ale semiremorcilor sã acţioneze şi în staţionarea ansamblului autotractor+semiremorcã agabariticã, independent de cutia de viteze, deoarece sunt multe manevre de poziţionare a semitrailerelor în momentul încãrcãrii mãrfii sau existã situaţii în care este nevoie de deplasarea semitrailerului stânga-dreapta pe loc.
Camioanele au fost cumpãrate în leasing pe cinci ani de la BRD, în condiţii pe care Vlad Lechinţan le considerã foarte bune, iar achiziţia nu a presupus şi trailere. Flota firmei bistriţene include circa 50 de trailere, mai multe decât camioanele pentru cã „mai cumpãrãm, mai înlocuim, mai recondiţionãm din ele“.
Transportul excepþional nu şi-a revenit încã
Piaţa de transport agabaritic a fost destul de anemicã în 2015, este de pãrere Vlad Lechinţan, şi nu şi-a mai revenit în ultimii 3-4 ani. „Lucrând în vest – camioanele nu ajung dupã fiecare proiect în ţarã, deoarece nu sunt mereu retururi – noi încercãm sã ne menţinem, şi am reuşit sã atingem volumele din 2014. Dar nu este cel mai bun nivel, iar dacã acum înlocuim camioanele o facem pentru cã trebuie, nu pentru cã lucrurile merg foarte bine.“